Ölümünün 40. Yılında, Kemal Tahir'in İzinde
İthaki Yayınları ölümünün 40. Yılında Kemal Tahir'in izini sürmeye devam ediyor.
Kemal Tahir'in 1947-1951 yılları arasında Karikatür, Son Saat, Vatan gibi süreli yayınlarda tefrika edilen romanları, ilk kez bir toplu basımla okurlarla buluşturuluyor.
Özgür Günay tarafından derlenen romanlar, 2 cilt halinde sunuluyor. "Biz Böyle Delikanlılar Değildik" adlı birinci ciltte Yedek Sevgili, Sevmek Hakkı, Camı Kıran Çocuk, Sevenlerin Zaferi, Zoraki Nişanlı, Bir Nedim Divanı'nın Esrarı romanları yer alıyor.
Kemal Tahir'in edebi romanlarıyla, para kazanma amacıyla yazdığı serüven romanları arasında bir köprü niteliği taşıyan "tefrika romanları" 60 yıl sonra, usta bir yazarın, ustalık basamaklarını örnekliyor. Kemal Tahir'in tip ve karakter yaratmadaki hünerinin ilk örneklerini, "Biz Böyle Delikanlılar Değildik" adlı kitapta bulmak mümkün. Köşeye sıkışmış insanın varoluşunu anlatan romanlar, cezaevi yönetimince ve yayın organı tarafından yer yer sansüre uğramış, bu sebeple de zaman zaman Kemal Tahir'in bu duruma tepki göstermesine neden olmuştur.
Romanlar, diyaloglarda doğallık ve akıcılık açısından da dikkat çekiyor. Ancak bu romanların dikkat edilmesi gereken bir başka yönü daha var. Biz Böyle Delikanlılar Değildik'te yer alan romanlardaki kahramanlar cumhuriyetin kuruluşuyla, Atatürk'ün ölümüne kadarki zaman dilimi arasında yaşıyorlar. Üstelik bu kahramanların birçoğunun bir yönüyle Sultan Abdülhamit'le yollarının kesişmesi de hem okurların, hem eleştirmenlerin hem de edebiyat tarihçilerinin üzerinde düşünmesi gereken bir olgu.
Oğuz Atay'ın deyimiyle: "Bütün sanatlar gibi roman sanatı da bir gelenek üzerine kurulur. Bu gelenek yalnız roman geleneği değildir; toplumun kültür geleneğini yaratan bütün davranışların tarihidir. Sanıyorum Kemal Tahir Türk tarihine eğilirken, zengin kültür geleneğimizden esaslı bir biçimde yararlanmanın gereğini duyan ilk romancımızdır… Belki de bunu gerçek anlamıyla kavrayan tek romancımızdı."
Kısacası "Biz Böyle Delikanlılar Değildik", Kemal Tahir'in, klasik temaları olan doğu-batı sorunu, sosyolojik çatışmalar içerisindeki bireyin durumu ve birey toplum çatışmasına dair esaslı ipuçları sunmakta. Tahir'in özgün karakter yaratma sürecinde geçirdiği evreleri somut olarak görmek isteyenlerin kaçırmaması gereken arşiv niteliğinde bir kitap.