Sedaa öykü severleri Moğol bozkırlarının gizemli dünyasına götürdü
Uluslararası Zeytinburnu Öykü Festivali dün akşam Zeytinburnu Kültür ve Sanat Merkezi' nde gerçekleştirilen açılış programı ile başladı.
Festivale Zeytinburnu Belediye Başkanı Murat Aydın, Festival Komitesi, yerli ve yabancı öykü yazarları ve öykü severler katıldı. Açılış konuşmalarının ardından Ramazan Dikmen'in "Afife Abla'nın İncileri" adlı öyküsü sahnelendi. Türk ve yabancı konuk yazarların öykülerini okuduğu program Moğol müzik grubu "Sedaa"nın muhteşem konseri ile sona erdi. Uluslararası Zeytinburnu Öykü Festivali 16- 20 Şubat tarihleri arasında 5 gün sürecek.
Onursal Başkanlığını değerli yazar, usta öykücü Rasim Özdenören'in, danışmanlığını öykücü Cemal Şakar ve festival koordinatörlüğünü öykücü Aykut Ertuğrul'un yaptığı Uluslararası Zeytinburnu Öykü Festivali başladı. Açılış konuşmasını yapan Cemal Şakar "1 yıl süren hazırlıklar sonucu bu festival ortaya çıktı. Bugüne kadar öykü günleri düzenlendi ve sadece öykücüler bu günlere katılıyordu. Biz ise Zeytinburnu Belediyesi ile birlikte öykünün daha fazla kişiye ulaşmasını istedik. Bu nedenle festival şeklinde gerçekleştirilmesine karar verildi. Zeytinburnu Belediye Başkanı Murat Aydın'a teşekkür ediyorum. O olmasaydı bu festival olmazdı. Festivalin bir diğer özelliği de gençlerin katılımı. Öykünün bugününü yazan gençler geleceğini de yazsın istedik. Başlarken ne demiştik; Asıl hikâye şimdi başlıyor… Başlasın o zaman…" diye konuştu.
Başkan Aydın: Kültürümüze katkımız olursa ne mutlu bize…
Zeytinburnu Belediye Başkanı Murat Aydın konuşmasında Türkiye'de ilk defa 5 gün sürecek bir öykü festivali gerçekleştireceklerini söyledi. Aydın "Emeği geçen tüm arkadaşlarıma teşekkür ediyorum. Zeytinburnu hikayesi çok olan bir yer. Tarihi yarımadanın hemen batısında oldukça eski bir yerleşim birimi. Bir çok medeniyetler, kültürler yaşamış ve bu nedenle toprağın altında çok hikayesi var ancak unutulup, gitmiş. Unutulmayanlar sadece yazanlar, çizenler, düşünenler… Gelecekte de yine yazanlar, çizenler, düşünenler unutulmayacak dedik, geçen yıl öykü yarışması düzenledik. Beklediğimizin çok üzerinde başvuru oldu. 2500'den fazla katılım söz konusu. Bu çok anlamlı. Bu konuyu daha nasıl ileri taşırız diye düşündük. Bir öykü festivali düzenlemeye karar verdik. Kültürümüze ufacık da olsa katkımız olursa ne mutlu bize" dedi.
Ramazan Dikmen'in "Afife Abla'nın İncileri" öyküsü sahnelendi
Konuşmaların ardından "Öykü Tiyatrosu" bölümünde 41 yaşında hayatını kaybeden öykü, deneme ve eleştiri yazarı Ramazan Dikmen'in "Afife Abla'nın İncileri" adlı öyküsü metin dramatizasyonu ile sahnelendi. Barış Üstün, Emel Sayım, Fercan Bay, Aziz Çoban, Ahu Çat'ın rol aldığı oyunun yönetmenliğini Tuna Öztunç yaptı.
Yazarlarından dinlenen öyküler
Programın "Öykü Okumaları" bölümü büyük bir ilgi ve dikkatle izlendi. Bu bölümüne katılan Türkiye'nin değerli yazarları ve öyküleri şöyle; İsmail Isparta "Sonsuz", İsmail Özen "Şadırvanda", Naime Erkovan "Denizi Yutan Adam", Remzi Şimşek "Borges mi Ben mi", Mukadder Gemici "Hayat, O Tatlı Elma", Güray Süngü ""Dil", Ürdün- Amman'dan Hisham Bustani "İçeride Sesler Var", İngiltere'den Ben Okri "Vahşi Boğalar", Azerbaycan'dan Afak Mesud "Tavşanın Ölümü", Bulgaristan'dan Alek Popov ise "İç İçe Geçen Parçalar".
Ben Okri: En etkileyici hikâyeler her zaman devam eden hikâyeler değildir
Dünyanın en saygın edebiyat ödüllerinden Man Booker ödüllü yazar Ben Okri öyküye dair bir etkinlikte olmaktan büyük mutluluk duyduğunu belirtti. İngiltere'den katılan yazar konuşmasında şu sözlere yer verdi; "Öykünün düzyazı içerisinde en önemli tür olduğuna inanıyorum. Sağlıklı bir öykü anlatma ortamında kendimize doğru sorular sorabiliriz. Özel olarak sizinle şunları paylaşmak isterim; En etkileyici hikâyeler her zaman devam eden hikâyeler değildir. Kalıcı olan hikâyeler kurnazca anlatımlarda ortaya çıkar. Yazıda sanatın gizemi olmazsa olmaz. Parça bütünden daha büyüleyicidir. Zihin tamamlamayı sever, okuyucuya tamamlanmış hikâyeler sunarsanız ona düşünecek bir şey bırakmamış olursunuz. Dolayım büyüleyicidir. Düz yolda yürümek uyutucu olabilir."
Alek Popov: Redaksiyon merakım metinlerimi sık sık değişikliğe uğratıyor
Festivale Bulgaristan'dan katılan öykü yazarı Alek Popov da daha önce hiç İstanbul'a gelmediğini öykü festivali dolayısıyla burada olmaktan mutluluk duyduğunu belirtti. Okuyacağı öyküyü yıllar önce yazdığını ifade eden Popov, metin redaksiyonu özel ilgi alanı olduğu için metinlerinin sık sık değişime uğradığını itiraf etti. Redaksiyonun bir metnin oluşum sürecinde önemli bir etkisinin olduğunu düşündüğünü belirten öykücü Alek Popov "İç İçe Geçen Parçalar" adlı öyküsünü okudu.
Göçebe atalarının şarkılarını sentezleyen Sedaa ilk kez Türkiye'de
Açılış programının ilgi çeken bölümlerinden biri de Moğol müzik grubunun konseri oldu. Yorumuna akustik sesleri ekleyen Sedaa, Uluslararası Zeytinburnu Öykü Festivali'nde tam anlamıyla müzikseverlere yenilikçi bir yorum sundu. Türkiye'de ilk kez bulunan "Sedaa", geleneksel enstrümanlarla doğal melodiler üreterek, gırtlak vokali hömey ile müziğini icra etti. Göçebe Moğollardan uyarladıkları besteleriyle tanınan grupta kurucular Nasaa Nasanjargal ve Naraa Natanbaatar'ın yanı sıra Santur sanatçısı Ganzorig Davaakhuu ve İranlı müzisyen Omid Bahadori yer alıyor. Almanya'da 2014 Creole Dünya Müziği Yarışması birincisi olan Sedaa'nın müziğindeki modern kompozisyonların tabanını, geleneksel enstrümanlar ve bir kişinin aynı anda birden fazla sesi üretmesi oluşturuyor. Göçebe atalarının yaşlılık şarkılarını teknoloji ile sentezleyen Sedaa, doğal seslerden oluşan yeni bir harmoni ortaya koyuyor. Şarkılarında "Atların tırısı" gibi vahşi ritimlere de yer veriyor ve özgün türküleri ile doğanın geniş manzarası içerisinde dinleyenleri keyifli bir yolculuğa çıkarıyor.