Haberler

Samsun'da Hukukçuları İkiye Bölen Heykel Tartışması

Güncelleme:
Abone Ol

Bölge İdare Mahkemesi önündeki, adaleti temsil eden heykelin gözlerinin açık, Adalet Sarayı'nın önündeki heykelin ise gözlerinin kapalı olması hukukçuları ikiye böldü.

Samsun'da Bölge İdare Mahkemesi önündeki adaleti temsil eden kadın heykelinin gözlerinin açık olması, yeni yapılan Adalet Sarayı'nın önündeki heykelin ise gözlerinin kapalı olması, hukukçuları ikiye böldü. Adaleti temsil eden 'Themis' heykelinin gözlerinin açık olması gerektiğini savunan Samsun Baro Başkanı Nejat Anıl, "Bence hakim gözü kapalı değil de, gözüne baka baka karar vermesi gerekir" dedi. Bazı avukatlar ise heykelin gözlerinin kapalı olması gerektiğini ifade etti.

Samsun'da yeni yapılan ve geçen Mart ayında açılışı yapılan Adalet Sarayı'nın önüne 3 ay önce adaleti simgeleyen Yunan Tanrıçası 'Themis'in heykeli yapıldı. Sağ elinde kılıç, sol elinde terazi ve gözleri kapalı olan heykel ile Samsun Bölge İdare Mahkemesi önüne 2008 yılında yapılan ve gözleri açık olan heykel hukukçuları ikiye böldü. Samsun Baro Başkanı Nejat Anıl, heykelinin orijinali neyse o şekilde olması gerektiğini belirterek şöyle dedi:

"Samsun adliyesi Karadeniz bölgesinin en büyük adliyesi. Bildiğim kadarıyla Themis heykelleri antik Roma dönemlerine ait bulgularda ortaya çıkmış. Bu heykellerin gözleri açıkmış. Daha sonra Bizans döneminde ise heykellerin gözleri kapatılmıştır. Heykelin gözünün kapalı olması, açık olması önemli değil. Orijinali neyse o şekilde olması yani açık olması taraftarıyım. Bence de hakim gözü kapalı değil de, gözüne baka baka karar vermesi gerekir."

'GÖZÜ KAPALI OLMALI'

CHP'den Büyükşehir Belediye meclis üyesi olan avukat Hatice Güneş ise, Themis'in dünya üzerinde adaleti temsil ettiğini belirterek şöyle konuştu:

"Yunan mitolojisinde adalet ve düzeni sağlayan tanrıçadır. Hukukun evrensel ilkelerini benimsediği için bütün adaleti bilenler tarafından benimsenmiştir. Bir elinde kılıç, bir elinde terazi vardır. Gözleri de bağlıdır. Kılıç adaletin verdiği cezaların caydırıcılığını, terazi adaletin dengeli olarak dağıtıldığını gösterir. Gözünün kapalı olmasının sebebi ise adaletin herkese eşit ve tarafsız olarak dağıtıldığını simgeler. Ancak, Samsun'da Adalet Bakanlığına bağlı iki ayrı binada iki ayrı heykel var. Bunlardan hangisi doğru? Bölge İdare Mahkemesi önündeki gözü açık Themis heykelinin yanlış olduğunu düşünüyorum ve orjinal haline getirilmesini istiyoruz. ya da bu heykelin ne olduğunu birileri açıklasın."

'ADALETİ TEMSİL EDEN TÜRK BÜYÜKLERİ KONULSUN'

Avukat Alperen Carus ise, adaleti temsil edecek çok büyük Türk insanları olduğunu ileri sürerek, bunların heykellerinin adalet saraylarının önüne konulması gerektiğini ifade etti. Themis heykelinin tarihsel süreçte adaleti temsil ettiğini belirten avukat Carus, "Themis, evrensel hukuku benimsemiş her ülkenin adliye binası önünde ve duvarlarında bulunan bir heykeldir. Bu bir Yunan tanrıçasıdır. Yunan tanrıçasının olmasının ötesinde adaleti temsil eden bir heykel haline gelmiştir. Bazı adliyelerimiz önünde gözü açık kadın heykelleri var. Bunu doğru bulmuyorum. Adaleti bir kadın heykeli temsil edecekse bunun orijinali Themis'tir ve onun konulması gerekir. Gözünün açık olup olmaması tartışılıyor. Hakim gözü açık karar vermelidir, karşısındakini tanımalıdır diyerek heykelinin gözünün açık olmasını savunuyorlar. Ancak hakim zaten yargılama yaparken gözleri açık. Bu simgesel bir ifadedir. Türkiye Cumhuriyeti devleti olarak bu heykel etnik anlamda dini anlamda bizi temsil etmeyen diyen hukukçularımız da olabilir. Ben de kısmen bu görüşteyim. Bana kalsa adliyelerimizin önünde yüzyıllarca dünyaya adalet dağıtan bir millet olarak bir Bilge Kağan, Kanuni Sultan Süleyman veya Fatih Sultan Mehmet'in heykeli konulabilirdi. Themis heykeli olmasına gerek yok. Ama doğrusu gözü bağlı olandır."

Kaynak: Demirören Haber Ajansı / Güncel

Alperen Carus Karadeniz Samsun Haberler

Bakmadan Geçme

1000
Yazılan yorumlar hiçbir şekilde Haberler.com’un görüş ve düşüncelerini yansıtmamaktadır. Yorumlar, yazan kişiyi bağlayıcı niteliktedir.
title