Aslında Yaşamak Kadar Basittir Ölmek
Yaz Ortasında Ölüm, Japon edebiyatının ölümsüz ismi Yukio Mişima'nın on bir öyküsünden oluşuyor.
Büyük anlamlar yüklediğimiz hayat ve ölümün ne kadar basit olduğunu anlatan Mişima, sersemleten bir edebi gücün vücuda gelmiş hali…
"Bizim ölüler için çok fazla şey yapmamız gerekir. Pişmanlık ahmaklıktır; şunu da yaptık, bunu da yaptık diyerek teselli bulmaya çalışmanın bir faydası da olmaz ama bunların çoğu ölüler için yapılması gereken son insanlık görevleridir. Bizler biraz olsun daha uzun bir süre, ölümü insanın bir parçası olarak görmeyi, insana ait bir sahne olarak düşünmeyi isteriz."
Mişima'nın hayatını sonlandırış biçimini bilip de bu öyküleri ürpermeden okumak mümkün değil…
25 Kasım 1970'de Mişima ve beraberindeki Tatenokai üyelerinden dördü Japonya Silahlı Kuvvetleri'nin Tokyo'daki Ichigaya Kampı'nı ziyaret etmişler, komutanı sandalyesine bağlamışlar ve İmparatorluk
haklarının yeniden tesis edilmesi için hazırladıkları manifestoyu ve taleplerini okuduktan sonra Mişima seppuku (geleneksel Japon intihar biçimi) yaparak intihar etmiş, Tatenokai üyelerinden
Hiroyasu Koga ise intiharın tamamlanması için Mişima'nın başını kılıçla kesmiştir.
Darbe girişimi ve intiharıyla tüm dünyanın ilgiyle takip ettiği ve edebi yeteneğiyle üç kez Nobel Edebiyat Ödülü'ne aday gösterilen Mişima'nın on bir öyküsü bu kitapta toplanıyor: Yaz Ortasında
Ölüm. Japon Edebiyatı'nın temel izleklerini modern bir dille yorumlayan Mişima, öykülerinde tuhaf karakterler ve çarpıcı olaylara yer veriyor. Batıdan alıntılarla süslenmiş kusursuz Japon edebi kurgusu
okuru sararken Baudelaire'den Binbir Gece Masalları'na kadar uzanan bir alıntı skalasıyla karşılaşılıyor.
Öyküler, yaşadığı sisteme alışmış, günlük rahatını sürdüren okuru rahatsız ederken Mişima, okuruna hep görmezden geldiği içsel sorunlarla ilgili sorular soruyor. Kitaba adını veren öykü de konusuyla bu
tespiti kanıtlar nitelikte… Yaz Ortasında Ölüm'ün kadın kahramanı, çocuklarıyla bir tatildedir. Bir öğlen uykusu sırasında pansiyonun bahçesinden gelen gürültülerle uyanır.
Çocuklarının kaybolduğunu öğrenir. Büyük bir kaos ve ulaşma çabası içindeki ailenin telaşı gerçeği değiştirmeyecektir, çünkü çocuklar boğulmuştur. Bir ailenin bu dehşet verici kayba alışma sürecini anlatırken Mişima, ölüm ve
ölümün getirdiklerini en yalın haliyle gözler önüne serer. Sonuçta yaşamak kadar basittir ölmek…
Hüseyin Can Erkin tarafından anadilinden çevrilen Yaz Ortasında Ölüm, 30. Yıl Can Yayınları Öykü Şenliği'ne adanmış serinin en güçlü eserlerinden biri.
YUKİO MİŞİMA
YUKİO MİŞİMA, asıl adı Hiraoka Kimitake. 1925 yılında doğdu. İlk hikâyelerini çocukken yazmaya başladı. Babasının ısrarıyla Tokyo Üniversitesi'nde hukuk okudu. Mezun olduktan sonra girdiği memuriyette ancak bir yıl çalışabildi. İstifa etti, tüm zamanını yazmaya ayırdı. Mişima'nın kısa sürede
uluslararası bir ün kazanmasını sağlayan Bir Maskenin İtirafları, 1948 yılında yayımlandı. Üretken ve disiplinli bir yazar olan Mişima, çok sayıda romanın, popüler dizi romanların, öykü kitaplarının, denemelerin ve edebiyat eleştirilerinin yanı sıra kabuki tiyatrosu ve geleneksel no oyunları için çağdaş metinler kaleme aldı.
Çağdaş Japon edebiyatının en önemli yazarı olarak kabul edilen Mişima, 1970 yılında ününün ve prestijinin doruğundayken Henry Miller (Reflections on the Death of Mishima) ve Marguerite Yourcenar Mişima yada Boşluk Algısı (Mishima, ou La vision du vide) gibi yazarların kitaplarına konu olacak bir intiharla yaşamına son verdi.