Skeç ve Komedi Yazarlığı Atölyesi
Senaryo bir uzmanlık dalıdır.
Senaryo bir uzmanlık dalıdır. Diğer yazarlıklarda olduğu gibi yetenekli olmak da yetmez. Kuralları vardır. ve ki kurallar kişiden kişiye değişmez. Mutlaktır. Müzikteki notalar gibi, mors alfabesi gibi, sadece sinema ve dizi işi ile ilgilenenlerin birlikte anlaşmalı bir ortak dil.
Senarist, kurduğun hayali, dramanın kuralları içinde hikayeleştirme tekniği bir metin haline getirerek anlatan kişidir.
Komedi senaristliği bu teknik bilgi ve yazma yeteneği diğer bir yetenek daha zorır. O da mizah yeteneği.
Keşke senaristinin gündelik hayatında çok komik çok neşeli olması gerekmez. Hınzır olması gerekir. Dünyaya hınzırca bakabilmek, trjik durumlardan birisi gülme çıkarabilmek. Derslerde öğreteceğimizi biliyoruz, iyi kurulan bir hikaye ve karakter çatışmalarıyla komedi yazabilmenin formülü, anahtarı verilecektir. Çünkü öğrenmek bir şeydir.
Iyi tasarlanmış bir komedi senaryosu senaristin diyaloglarda gösteri performansı dışında kendi kendisini yazar ve güldürür.
Kursumuzun amacı da bu yöntem öğretmektir.
Komedilerde hikaye abartılı, çoğu kez gerçekdışı, karakterler karikatürize, çatışmalar akıl dışı ve akış hep tempoludur. Komedi de tempo düşemez. Duygusal ve romantik komedilerde tempo yer yer düşürülse de senaristin "acımasız sadist" yönüyle ağlamaktan gülmeye, gülmekten ağlamaya hızla geçilebilir. Seyirci perişan ederler. Teknik olarak çok zor olan bu türler izleyicinin en sevdiği komedi tarzıdır.
İşte kursumuzda komedi filmleri, dizileri, sit-com'lar ve skeç yazmayı öğretmek, bu türlerin gerektirdiği farklı tekniğin ipuçlarını göstermek, komedi yazarlığının dramatik yazarlıktan farklı yönleri tiyolarını verir temel alınacaktır.
Herhangi bir filmde ağlatmasa da, meraklandırmasa da, şaşırtmasa da iyi bir reji, iyi oyunculuklar, mekanlar ve müziklerle izlettirilebilir. Ama güldürüz bir komedi asla izlenemez ve beğenilmez.
Komedi ayrı bir türdür. Uzmanlığı ayrıdır. Yöntemleri ve tekniği farklıdır.
Amacımız, komedi senaryosu nasıl yazılır, bir hikaye nasıl komedi haline gelir, komedi senaryosunun kuralları, işleyişi, mantığı, farkı nedir, bunları öğretmek ve öğrenmektir.
NASIL BİR PROGRAMI?
BİRİNCİ AY
1.Hafta:
Senaryo tekniği, drama mantığı, hikaye kurma, karakter yaratma ve sinopsis çalışmaları.
2.Hafta:
Tretman dili, sekanslama, olay örgüsü, trükler, çatışma gibi teknik bilgiler ve bunlarla ilgili
Pratik çalışmalar, ilk denemeler .. Farklı komedi çeşitleri ve skeç üstüne düşünmeler .. Usul
Usul yazım çalışmaları ..
3. Hafta:
Dramatik süsleme, diyalog yazma, merak, seyirciyi şaşırtma, öfkelendirme, korkutma,
Beklentiye sokma gibi atraksiyon çalışmaları .. Küçük bir hikaye değişikliğiyle, karakterin
Farklı davranışlara bütün hikayenin nasıl başka bir yöne kaydırılabileceğini, bunda senarsitin
Gücünü göstermek, pratik örneklemek ..
4.Hafta:
Artık yazmaya başlayabilecekleri alt yapıya kayıtları. Öğrenilenlerle ilgili münferit pratik
Çalışmalar. Öğrencilerin kendi kurdukları hikayeleri hep birlikte sınıfta yüksek sesle
Tartışmada sinopsis, tretman yazma, tretman yer yer diyaloglama çalışmaları.
İKİNCİ AY
1.Hafta:
Artık senaryoya geçebiliriz. Toplu senaryo denemeleri. Birlikte tartışarak kurulan bir hikaye
Ve bu hikayenin karakterleri. Profesyonel bir senaryo ekibiymiş olarak
Hikayeyi birlikte senaryolaştırma aşaması. Gerilimli, tartışmalı ama eğlenceli bir süreç.
2.Hafta:
Bir öğrencinin tek başına yazacağı sinopsis ve tretman çalışmalarının sınıfta ayrı ayrı
Konuşmak, kusurlarını çözmek. Neden komik olduğu ya da
Yoktuk üstüne kafa yormalar, fikir üretmeler ..
3.Hafta:
Ekip çalışmasının öğrenilebilmesi için takımlar oluşturulması sinopsisi bir de grup olarak
Yazabilmeyi başarma. Tatmin editörleri, olgunlaşmış sinopsis önce bireysel olarak
Tretman yazma, sonra bunları yine takımlar halinde toparlama ve son hale getirme. Komedi,
Grup olarak yazılması en zor türler biridir. Çünkü komedi senaristi, kendi mizah tarzını
Diyaloglarıyla domine eder. Her komik diyalog onun mizahi henüzeneğinin sonucudur. Ama
Hikayeyi kurma, çatışmaları belirleme, karakterlerini oluşturma aşamasında buluşma grup
Çalışmaları çok verimli olur. Sahneleri paylaşarak, en yükselecekleri sahneleri ya da
Karakterleri yazarak da ortak bir çalışmaya alıştırılacaktır.
4.Hafta:
Senaryo yazma. Artık, hikaye kurma, karakter yaratma ve bunları sinopsis ve tretmanılı!
Getirmeyi öğrenmiş olan öğrenciler kendi kurdukları hikayeden yola çıkarak özgün bir
Senaryo yazacak donanıma vermek.
Hikaye sınıfta tartışılarak karakter analizi ve çatışmalar herbirinin yazıldı istediği
Kurgulanacak ve yazmaya başlayacaklardır. Burada devreye diyaloglama ve süsleme
Teknikleri, ince ayarları. Bir diyalog sahneyi nasıl kaldırır da düşürür,
Yanlış bir cümle karakteri nasıl ekseninden çıkarır ya da ona yepyeni bir canlılık kazandırır
Öğretilecek.
Bu senaryolar elbette az karakterli ve kısa sürede olur.
ÜÇÜNCÜ AY
4 haftalık atölye ve serbest dönem.
Hikaye kurma, karakterlerini ve çatışmalarını oluşturma hususunda hem yeterli bilgi ve donanım kazanmış, hem de artık drama mantığını anlamış öğrencilerin kendilerini ispat etmek için, yani kendi senaryolarını yazabilmek için sabırsızlandıkları dönem.
2 aydır gelip gidiyorum, drama mantığını ve senaryo yazma tekniğini öğrendim bunu bunu gerçekleştirmek, kağıda dökecek motivasyonu hissediyorum, yazmak ve kendimi görmek söyle dedeleri aşama.
Bu haftalık dönem sadece özgürce senaryo yazma dönemidir.
Öğrencileri kendi hikayesinden, kendi karakterlerinden yola çıkarak yazdıkları senaryolarını bir yapımcıya, yönetmene sunuyorlarmış gibi sınıfta okutmaları, üzerinde enine boyunda tartışılıp, eksiklerin fazlaları yanlışların hataları bakır kaçanların olmuş, olmamışların tespit edilerek düzeltilmesi ..
Bu aşama, senaryosunu ileride bir yapımcıya, yönetmene götürecek olan senarist adayların hem uyarılara eleştirilere karşı düzeltmelere alışmalarını sağlama, refüze olmamayı, dıştan bakanların onun görmediklerini görebileceklerini, buna alışmaları gereklerini daha mesleğin başında öğrenmeleri, hem de bu dramaturji çalışması aşamalı bir senaryonun nasıl doğru ve sağlam bir Noktaya gelebildiğinin sihirli pratiğini yapmış olacaklardır.
Eğitim senaryo teknisyenleri bilişim, karakter ve çatışma yaratabilen, hikayeyi drama kuralları içinde diyaloglayıp çekilebilir hale getirebilen birer senariste dönüştüklerini görecekler ve artık profesyonel birer senarist olarak, kendi senaryolarını piyasaya sunabilecekleri donanıma kavuşacaklardır.