Aliens: Colonial Marines - Ps3 İnceleme
Madem bilmiyorsun uzayda yaşamayı, ne işin var oralarda?
Mahmut Saral - - Film oyunlarının kaderi bu herhalde. Ne kadar uzun süre gündemde olurlarsa olsun, ne kadar sağlam hikayelerden destek alırlarsa alsınlar, genellikle kötü uyarlamalar olarak karşımıza çıkıyorlar. Tabii ki istisnalar var, ama kaideyi bozmuyor pek.
Aliens: Colonial Marines'in uzun bir gelişim süreci bulunuyor. Lisansları Fox'un elinde bulunan marka, aslında 2001 gibi EA tarafından PS2'ye oyun olarak çıkarılacaktı. Bu gerçekleşmeyince, isim haklarını Gearbox aldı ve Epic Games'in Unreal 3 motoruyla oyunu yeniden hazırladı. İlk etapta anlatılanlar ve gösterilen oyun içi görüntüler gayet iyiydi. James Cameron'ın Aliens'ının sonrasına gidecekti bu oyun ve daha önce görmediğimiz yerleri, filmin hikayesine katkı sağlayacak bilgileri öğrenecektik. Hatta efsane film serisinden tanıdık unsurlar ve isimler de oyuncuların karşısına çıkacaktı. Bazı sözler tutuldu, ama bazıları da tutulamadı maalesef.
Arama kurtarma ekibi diyorsunuz da, önce kendinizi kurtarın hacılar
Aliens'ın hikayesinin hemen sonrasında, USS Sephora ile USS Sulaco arasında yolculuk yapıp, büyük bir yaratık saldırısının ardından kurtarma görevi üstleniyoruz. Colonial Marine ekibi olarak, genelde Alien'larla, bazen de düşman askerlerle mücadele ediyoruz. Şimdi sormak lazım tabii, hadi dünyadaki savaşlar neyse de, uzaya geldik, ama hala birbirimizi yiyoruz. Üstelik bu husumetten yararlanacak bir unsur da var; Xenomorph. Gerçi bazen de bu yaratıklarla düşman askerler arasında yaşananları uzaktan izleyip, fazla mermi harcamadan birbirlerini yok etmelerine tanıklık edebiliyoruz, neyse...
Aliens: Colonial Marines, bir FPS oyunu. Takım olarak hareket ettiğimiz, ama aslında genellikle yalnız olduğumuz bir oyun. Bu yalnızlık bazen insanın hoşuna gider, ortam karanlıktır ve Alien teması da varsa gerici olur ya hani, olmuyor işte bunlar. Teoride düşündük, düşündüler... Pratikte de uğraştılar belli ki, ama sonuca pek de yansıtamadılar. Gearbox ekibine ne oldu, bilmiyorum. Birçok oyuncunun hayal kırıklığı karşısında eminim onlar da üzgündür, hatta onları geçtim, 20th Fox ve James Cameron ne düşünüyordur acaba? Filmde kullanılan efsane silahlar ve orijinal seslendirmeleri bile bu oyunda kullanılmışken hem de...
#Sayfa#
Ne olmadı yani, neler eksik?
Seneler evvel Colonial Marines için bir ön inceleme yazısı hazırlamıştım. Kısa bir süre önce tekrar okudum da, beklenen bayağı şey vardı. Mesela takım oyunu. Gearbox Software, birçok yapımında takım oyun sistemi hazırlar ve oyuncuların taktik yapmalarına imkan sunarak olabildiğince özel tek kişilik oyun deneyimleri vaat ederdi. Colonial Marines'te de beklenen buydu. Birbirinden farklı karakterlerin, kendilerine özel yetenekleri ve ekipmanlarıyla bu büyük operasyonda birbirinden önemli görevler üstlenmesi bekleniyordu, ama olmadı. Colonial Marines'te taktiksel oyun yok, takım oyunu da yok. Tek başınıza ilerliyor, önünüze geleni öldürmeye çalışıyorsunuz. Yanınızdaki ekip arkadaşlarınız da bir var bir yok. Attıklarını genelde vuruyorlar, ancak diyalog ve ekip ruhu sıfır denecek düzeyde. Bazen buharlaştıklarına, bazen de bir anda yanınızda belirdiklerine şahit oluyorsunuz, ancak 3-4 kişi de olsalar ilk adımı siz atmadıkça onlar hareket etmiyor ve bu da birçok oyuncunun oyunlarda nefret ettiği unsurların başlarında geliyor.
Yapay zeka sıfır anlayacağınız. Bunları bir tarafa bıraktım, teknik sorunlardan biri bu ayrıca. Adamlarınızı 10 metre geride bıraktınız diyelim. Aksiyona girdiğinizde, ışınlanır gibi önünüzde yavaş yavaş belirip, aksiyona dahil olduklarına şahit oluyorsunuz. Spawn olayında biraz fazla batırılmış işler... Yaratıklar da pek akıllı değil. Oy oy, ne diyeyim ki? Alien'lar sinsi yaratıklardır. Zaman zaman ufak çıkıntılardan, bazen tavanlardan, bazen de kutuların arkasından sinsice çıkıp, saldıracaklardı bize hani? Tam da gerilim unsurunu tetikleyecekti bu ve harika bir bilimkurgu deneyimi yaşayacaktık biz? Neden olmadı ki? Gerçekten üzücü arkadaşlar, ama Alien düşmanlarımız da yapay geri zeka durumuna dahiller. Etrafta 5 tane adamımız varken, onları es geçip de en arkada olan bizim karakterimize saldırabiliyorlar. Bunu yaparken, diğer adamların içlerinden geçip geliyorlar hem de. Bakın, evet, bu da var! Karakterler birbirlerinin içinden geçerek hareket ediyor ara ara. Dar bir koridordaysanız veya merdivenleri çıkıyorsanız, bir kapıyı açmak için uğraşıyorsanız, sabırsız karakterlerin habire birbirlerinin içinden geçtiğini görüyorsunuz. İşte size ciddi bir teknik sorun daha.
#Sayfa#
Ekipmanlar, silahlar, eski usül sağlık gereçleri
Filmden de tanık olduğumuz, içinde kalan mermi sayısını gösteren otomatik tüfeğimiz var, bunun yanında flamethower da var. Pompalı tüfek ve ortamdaki hedefi algılayıp, hedef almaya gerek kalmadan onu ortadan kaldıran bir makineli tüfek var. Favorim bu benim. Mermi konusunda pek sıkıntı çekmiyoruz da, etraftan toplarken düşmanlara yakalanırsak sıkıntı oluyor. Zırh ve sağlık seviyemizi artırmak için de etraftan zırh parçaları ve sağlık paketleri topluyoruz. Aslında belli kademelere kadar zırh ve sağlık seviyemiz yenilenebiliyor, ancak daha yükseltmek için paketler şart. Dinlen iyileş yöntemini benimsemeyen oyunlar hala var anlayacağınız.
Gelişmek iyidir
Senaryo modunda yaptığımız görevler sonucu puanlar alıyor ve rütbe atlıyoruz. Ayrıca birçok bölümde künyeler (Dog Tag) ve efsane olarak belirtilen silahlar var. Bunları bulduğumuzda da puanlar kazanıyoruz ve tüm bunlarla yeni silahlar açıp, kullandıklarımızın dürbünlerinden mermi kapasitelerine kadar birçok özelliğini artırabiliyoruz.
Bir öylesin, bir böyle. Ne diyeyim ki şimdi?
Colonial Marines, Unreal 3 motoruyla hazırlanan bir yapım. Görsellik konusunda da sıkıntılar söz konusu. Bir bakıyorsunuz ışıklandırmalar güzel, renk tonları iyi, çevre tasarımları güzel görünüyor. Ama bir de bakıyorsunuz, tam tersi. Fiziksel efektler yok denecek kadar az zaten ve var olanlar da bir o kadar kötü. Oyun açılırken bir de Nvidia Phsyx logosu vardı göya, bu muydu yani? Ayrıca bölüm tasarımları da bir süre sonra fena halde birbirini tekrar etmeye başlayınca, ayrıca sıkılabiliyorsunuz. Karakter ve Alien'ların tasarımları ise, fena değil.
Bitti mi yani?
Oyunu PS3'te oynadım ve bitirdim. Yaklaşık 7 saatlik bir senaryo modu deneyimim oldu, ki PC'de oynasaydım, sanırım 4-5 saatte bitirebilirdim mouse + klavye desteğiyle. Alien film serisini seven biri olarak, oyundaki bazı sürprizler hoşuma gitmedi değil. Belki de bunlardan cesaret alarak oyunun finalini heyecanla görmek istemiştim. Ancak bu kadar sönük, bu kadar sıradan bir final olmamalıydı diye düşünüyorum, beğenmedim açıkçası. Bomba bir final olsa, yine de bu kadar oynamama değer diye düşünebilirdim, yalan yok.
Peki senaryo bitti, sonra ne yapalım?
Aslında senaryo modunu bitirecek kadar sabreder misiniz, bilmiyorum. Film serisinin sıkı hayranıysanız, bu zor da değil tabii. Senaryo modunu tamamladıktan sonra, arkadaşlarınızla birlikte Co-Op deneyimi de yaşabilirsiniz mesela.
Sonuca gelecek olursak, olmamış arkadaşlar. Böyle büyük bir film serisinin, büyük beklentilerle yıllardır beklenen oyununun böyle olmaması gerekir, olmaması gerekirdi. Gearbox Software'ın Colonial Marines için uğraştığı belli, ancak ne olduysa, devamını getirememiş, detay seviyesini yükseltememiş. İç içe giren, bir anda buharlaşan karakterler, kötü yapay zeka, tekrar eden bölümler, heyecan seviyesi zaman zaman kıpraşan basit görevler ve en önemlisi de kötü bir final. Çok yazık oldu.
Mahmut Saral - Teknokulis : http: //www.teknokulis.com